Tuesday, October 16, 2007

Soalan Hari Lebaran

Assalamualaikum wbt.
Selamat Hari Lebaran kepada ibu-ibu dan bapak-bapak sekalian.

Aku masih menikmati cuti!! Sedang nongkrong di rumah nonton tv. Terus-terusan kenyang ni sehingga jadi serba salah. Maklum saja; membazir makanan ndak boleh, pasal membazir itu sikap setan. Jadi apa saja yang ada di piring, harus dikerjain sampai licin! Di samping itu .. dinasihati juga supaya berenti makan sebelum kenyang. Wuaaaa ... bisa pusing ni mikirin bagaimana mau cari jalan tengah! Itulah .. manusia ini, semakin terpelajar kebanyakannya jadi semakin goblok!! Aku bilang goblok pasal kalau ilmu sudah terlalu tinggi, segala perkara yang simple pun mau dipikirin dan dianalisa dari segi ilmiah! Sepatutnya waktu ambil makanan mau taruh di piring, jangan ambil banyak-banyak, supaya ndak membazir dan boleh berenti makan sebelum terlalu kenyang sampai pingsan.. kan? kan? Iya kan? Betul ndak aku cakap? Mujurlah aku ini ndak terlalu tinggi ilmunya, jadi bisa berpikir secara simple juga! .. Cara aku berpikir ialah "air = air"; bukannya "air = dua bahagian hidrogen + satu bahagian oksigen" !! Pada aku, air hanya untuk minum, masak dan mandi; bukan bagaimana menggunakannya untuk menghasilkan bahanapi pesawat angkasa lepas Soyuz atau Discovery! Simple kan? kan? Iya kan? Makanya .. boleh ndak kalian jelaskan mengapa ramai manusia suka menjadikan rumit perkara yang seharusnya simple? Terutamanya dalam mesyuarat? Hehehehehehe!! Itu soalan pertama aku pada hari lebaran yang kelima ini.

Seterusnya aku mohon kalian yang berpikiran intelek dan paham tentang isu-isu internasional untuk mejelaskan supaya benar-benar jelas .. betulkah umat manusia berjuang untuk mewujudkan keadilan di muka bumi ini? Ada pihak yang marah-marah kalau orang lain baru mau mencipta air-rifle, dengan alasan nanti ramai orang akan terbunuh. Tapi dia sendiri sudah punya Inter Continental Balistic Missile yang bisa bikin dunia kiamat lebih cepat! Kenapa kalau ada segelintir orang Islam buat salah, mereka digelar moslem-terrorist? Tapi kalau manusia beragama lain buat kesalahan yang serupa, mereka cuma digelar terrorist .. ndak disebutpun agamanya!! Dan kenapa ramai pihak yang berkuasa ribut-ribut bilang semua kaedah dan peraturan mesti dipatuhi, tapi kalau dia sendiri punya kepentingan, boleh pula minta pengecualian? Ehehehehehehe!! Itu soalan nomor dua untuk bikin kalian berpikir kayak Socrates!!

Selamat berpikir hingga pusing tujuh keliling!!

No comments: