Tuesday, October 23, 2007

Anak-Anak

23 Oktober 2007- Aku balik kerja setelah abis cuti lebaran. Seronok juga aku cuti lebih kurang satu minggu, pasal jarang aku minta cuti lama-lama. Bukan aku ndak suka cuti, aku memang suka. Tapi kalau aku cuti lama-lamapun aku sendirian di rumah. Last-last aku jadi macam babu buat kerja rumah; ngepel, nyapu, nyuci piring dan sebagainya dan sebagainya! Hahahahahaha!! Bini kerja, anak-anak sudah besar dan sibuk ngurusin hidup masing-masing. Tiga orang anak aku pun sudah kerja. Yang sulung sudah kawin dan jadi orang Melaka .. sudahpun aku dapat cucu. Yang kedua sibuk dengan hidup dia sebagai dokter, kerja siang malam. Kadang-kadang kesian aku tengok macam orang ndak ada "life". Kalau ada orang mau melamar dia lain kali, aku pikir tu orang mestilah kerja dokter juga, atau sekurang-kurangnya paham tentang gaya hidup dokter. Kalau ndak .. pasti perang tiap hari macam Fatah dengan Hamas! Anak yang ketiga pula jadi pegawai bank di Kuala Lumpur. Mujur dia ingat juga mau call aku dari semasa ke semasa. Ingat juga dia sama bapak dia yang ndak hensem ni. Tapi hari lebaran yang lalu dia ndak dapat pulang kerna ndak dapat cuti. Kalau diapun ditakdirkan ketemu jodoh sama orang Semenanjung Malaysia, tambah jaranglah aku nengok muka dia. Adui .. inilah pengalaman pertama aku menghadapi hari lebaran tanpa anak aku yang pertama dan ketiga. Mujur anak bungsu dapat pulang cuti semester, kalau ndak, hari lebaran aku pasti sepi macam kuburan purba! Dia pun masih menuntut di Melaka, insyaAllah tahun depan graduate. Kalau dapat kerja di sana juga .. abislah tiga orang anak aku jadi orang Semenanjung. Tambah sepilah idup aku. Ndak apalah, nanti kalau sudah dalam lobang kubur, pasti sendirian juga! Arrrrgh! Takut pula aku membayangkannya!! Lagipun anak aku semua perempuan. Kalau mereka sudah kawin, priority perhatian mestilah sama suami, aku sudah jadi nombor dua. Sebagai seorang muslim aku kenalah terima hakikat itu. Mudah-mudahan saja mereka semua dapat suami yang bertimbang rasa, yang sudi membenarkan anak-anak aku pulang mengunjungi aku kalau aku kenapa-kenapa.

Dari kiri: Kartini Dewi (anak bungsu) & Kartika Sari (anak no. 3)

Makanya, anda yang masih punya anak kecil-kecil yang selalu bikin bising di rumah, yang suka manjat-manjat tingkap, yang suka bikin rumah berselerak dan ndak kemas, yang gemar lompat-lompat atas katil hingga patah tu katil mengakibatkan ndak ada tempat sudah mak bapak mau bikin "kerja", hehehehehe ... lebih baik nikmatilah detik-detik gemilang ketika anak-anak tersebut masih bersama anda. Anak-anak tetap anak-anak .. mereka belum bisa berpikir secara rasional. Itu pasal mereka suka buat kerja yang ndak masuk akal. Kan bagus mereka bising .. itu ertinya mereka ndak bisu! Kan bagus mereka suka manjat-manjat tingkap .. daripada manjat pagar penjara untuk cuba melarikan diri! Kan bagus mereka bikin rumah berselerak dan ndak kemas.. itu ertinya anda mampu menyediakan rumah untuk mereka. Kan bagus mereka lompat-lompat atas katil .. daripada lompat-lompat dalam disco dan pub macam monyet mabuk dan menganggap itulah gaya hidup moden!! Nanti mereka sudah besar dan meninggal .. eh, maksud aku meninggalkan rumah untuk menjalani hidup masing-masing .. barulah kalian mengerti apa erti "sepi".

Yang penting berikanlah bimbingan yang baik-baik kepada anak-anak semasa mereka masih kecil lagi, supaya mereka akan sentiasa hormat kepada orang tua. Kalian juga tau kan .. berdosa tu anak-anak kalau berani angkat suara dan tunjuk marah-marah kepada orang tua. Menghormati dan menjaga orang tua adalah wajib bagi anak-anak. Jangan sampai sudah besar jadi sombong macam setan, kalau ndakpun macam Firaun! Jangan sampai orang tua dihantar ke rumah orang-orang tua apabila sudah ndak mampu menyara hidup sendiri. Ndaklah aku mau mati di rumah orang-orang tua. Kalau boleh biarlah aku mati di rumah buruk aku atau di masjid! Glamour kalau mati di masjid. Walaupun memang urusan Tuhan menetapkan siapa ke syurga dan siapa ke neraka tapi yang jelas kalau mati di masjid pasti orang bilang, "uih .. orang baik-baik tu ... disayangi Tuhan .. untungnya dia mati di masjid!" Kan bagus mati di masjid .. daripada mampus di pusat hiburan The Zouk!

Pak Mur

3 comments:

Unknown said...

ba gitu la tu bang...klu anak2 sdh besar...abg travel2 la p lawat durg klu durg nda da masa ehehe..MAS kan dekat jerrr...

Anonymous said...

Buli bah! Nanti sedekahkan saja duit tambang untuk abang ya? Abang kan anak yatim?

Unknown said...

aduuh, paman kesian sekali, yang sabar yah paman, apa mau dikata, memang seperti itu keadaannya, yang sabar yah paman, walau anak-anak paman jauh, tapi yg pasti mereka sayang dan selalu merindukan paman.
:-)