Sunday, November 4, 2007

Dulu-dulu vs sekarang-sekarang

Dulu-dulu

Penyanyi yang mau bergelar artis mesti mempunyai suara yang baik dan sesuai untuk menyanyi. Sebutan diorang pula terang dan jelas. Kalau orang Melayu yang nyanyi, dia sebut setiap perkataan dengan cara orang Melayu. Lagu-lagu yang dinyanyikan pula memang ada “seni”. Pendek kata lagu adalah lagu dan menyanyi adalah menyanyi, bukan benda lain. Kita boleh dengar dan paham dengan jelas setiap kata yang disebut dalam lagu yang disampaikan. Penyanyi pula cukup bersopan apabila berada atas pentas atau depan kamera. Yang lelaki pakai kot macam James Bond lengkap dengan tali leher. Cuma ndak ada gadget macam James Bond. Pasal penyanyi bukan spy .. tujuan hidup mereka adalah menyanyi, bukan jadi pengintip rahsia.

Sekarang-sekarang

Penyanyi ndak perlu pandai nyanyi. Biar suara macam kodok brewok pun boleh jadi artis terkenal. Yang penting kalau yang perempuan mesti sanggup goyang-goyang ghairah dan berpakaian separuh telanjang atau tiga suku telanjang depan kamera atau atas pentas. Kalau sanggup telanjang bulat, bujur, persegi dan oktagon lagilah bagus dan cepat terkenal. Kalau ndak percaya korang tengoklah saluran yang berkenaan dalam TV. Kalau yang jantan mesti boleh teriak-teriak macam setan edan, sinting dan gendeng! Ndak perlu miliki suara yang bagus. Pasal lagu jaman sekarang hanyalah macam orang mabuk bercakap .. ndak ada nada lagu pun dan intipati lagu sama ada langsung ndak ada meaning atau mengajak orang jadi sewel. Orang Melayupun sudah macam ndak boleh sebut perkataan Melayu secara normal. Dia mesti sebut cara orang putih. Yang nyanyi tangan kanannya mesti lincah nunjuk-nunjuk orang dan pukul-pukul dada sendiri. Tangan kirinya pula sekejap-sekejap pegang dia punya .... (sensor).

Dulu-dulu

Hanya makhluk yang bergelar “kerbau” yang dicucuk idung dengan cincin besi. Pun begitu, segoblok-goblok kerbau cuma kena cucuk di idung, pasal dia ndak rela kena cucuk di tempat lain. Dari aku lahir sampai tua begini belum pernah aku nengok kerbau kena cucuk di ekor, di belakang, di bontot atau di ... (sensor lagi). Kalau makhluk yang bergelar “orang” pula, cuma spesis perempuan yang pakai anting-anting.

Sekarang-sekarang

Manusia pula yang kena cucuk dengan cincin besi! Bukan hanya di idung, malah hampir serata badan; di telinga, di bibir, di dagu, di lidah, di leher, di kepala lutut, dan tidak syak lagi ada juga di .... (sensor lagi). Dan bukan hanya perempuannya yang pakai anting-anting, yang jantannya lagi terror pakai anting-anting di bahagian badan yang bukan-bukan. Aku pasti kalau badan diorang boleh dibuka tutup pakai zipper, pasti diorang pakai anting-anting di otak, di ginjal, di pancreas, di dinding perut dan di saluran najis! Pendek kata, “orang” sudah jadi lebih goblok daripada haiwan. Itu sebab ramai orang jadi setan, pasal malu jadi orang!

Pak Mur

No comments: