Friday, November 16, 2007

Kawan Baru

Kemaren, 15.11.2007, selesailah tugas aku di Hotel Magellan, Kota Kinabalu, iaitu jadi pengacara dan anggota urusetia program Certificate in Strategic Human Resource Transformation anjuran pejabat aku. Program bermula sejak hari Sabtu lagi, 10.11.2007. Bayangkan, orang enak-enak tidur atau menikmati quality time dengan keluarga pada hari Sabtu. Aku pula kerja! Kadang-kadang aku terpikir adakah manusia ni kerja untuk hidup atau hidup untuk kerja! Ndak mungkin Tuhan jadikan manusia semata-mata untuk kerja kan? kan? Iya kan? Walaupun aku bukan jadi peserta secara rasmi, namun aku ambil kesempatan duduk diam-diam dengar tu ceramah. "Curi ilmu" lah katakan! Fuyoo .. rasa macam masuk universiti juga .. walaupun aku ndak pernah langsung masuk universiti! Ndak juga kempunan. Lain kali susah sudah orang mau kelentong aku kalau bicara pasal bidang pembangunan sumber manusia!
Kira penting jugalah tu program. Penceramahnya profesor Rothwell dari Pennsylvania State Universiti, Amerika Syarikat. Selain dihadiri para pegawai Perkhidmatan Awam Negeri Sabah, ada juga peserta dari Bangladesh, Tanzania, Vietnam dan Thailand. Dapat juga aku kawan baru dari luar negeri. Diorang tu kira orang kuatlah dari organisasi masing-masing. Hampir semuanya taraf CEO. Dari semasa ke semasa aku terasa macam ikan bilis dikelilingi ikan paus. Tapi apabila aku cakap Inggeris, si Rothwell tu pun pikir aku lulusan universiti! Hahahahaha! Pandai juga aku berlagak pinter!

Ahem! Nampak bergaya juga aku bergambar sama professor tu. Sebijik macam three stooges! Prof sama kawan aku yang senyum nampak gigi tu ada kelebihan sikit. Dahi diorang luas macam lapangan terbang. Airbus A-380 pun boleh mendarat.

Ada satu saja masalah aku dengan para peserta luar negeri tu. Ada sorang tu dari Bangladesh, kalau dia cakap orang putih .. aku dengar macam dia cakap Hindi! Yang dari Vietnam tu, kalau dia cakap orang putih, berkerut-kerut muka aku mau paham .. macam dengar siaran radio Vietnam. Yang dari Thailand tu pula, kalau dia cakap orang putih .. aku langsung ndak dengar apa-apa .. pasal aku sibuk tengok muka dia .. cantik! Patutlah kawan-kawan aku di Semenanjung suka banget melancong ke Thailand. TomYam betul diorang tu!

Sebelah kanan aku kawan baru dari Thailand. Di kiri aku dari Tanzania. Selama ini aku sangka kulit aku itam .. rupanya ada yang lebih itam. Tapi diorang semua memang friendly. Ndak taulah masih friendly atau ndak kalau diorang sudah tau yang aku cuma kucing kurap .. bukannya CEO macam diorang! Hehehehehe!







Pak Mur

3 comments:

Anonymous said...

Pak...gambar kecik tu pula mcm gambar bomoh jawa...pak..

Anonymous said...

Waduh..pak..mcm merendah diri pula ayat di bawah tu...yg mcm kucing kurap tu...

sebenarnya pada pengamatan kami... pak mur nie mcm org2 yg berpendidikan universitas...

Mustafa Mura said...

Kita semua sama ommm, atak ada yang kucing kurab.... salam...